Translate

dinsdag 22 juli 2008

Svalbard: Planten/Dieren/Plaatsen

Dieren die om en nabij Svalbard leven en die ik op mijn lijstje heb gezet om hopelijk te zien tijdens de expeditie:

  • IJsbeer (Ursus maritimus)
  • Muskusos (Ovibos moschatus)
  • Spitsbergen rendier (Rangifer tarandus platyrhynchus)
  • Poolvos (Alopex lagopus)
  • Zeehond (Phoca vitulina)
  • Ringelrob (Phoca Hispida)
  • Baardrob (Erignathus barbatus)
  • Zadelrob (Phoca groenlandica)
  • Walrus (Odobenus rosmarus)
  • Dwergvinvis (Baleanoptera acutorostrata)
  • Beluga (Delphinapterus leucas)

Planten die op Svalbard te vinden zijn en die ik op mijn lijstje heb gezet om hopelijk te zien tijdens de expeditie:

  • Pool wollegras (Eriophorum scheuchzeri)
  • Arctische boterbloem (Ranunculus hyperboreus)
  • Pool vijfvingerkruid (Potentilla hyparctica)
  • Spitsbergen papaver (Papaver dahlianum)
  • Spinneplant (Saxifraga flagellaris)
  • Poolwilg (Salix polaris)
  • Cypres-dopheide (Cassiope tetragona)
  • Poolkers (Cardamine nymanii)

Plaatsen/dorpen op Svalbard die ik op mijn lijstje heb gezet om hopelijk te bezoeken tijdens de expeditie:

Longyearbyen is de grootste plaats op Svalbard, genoemd naar John Munroe Longyear, eigenaar van de Arctic Coal Company uit Boston, die op deze plaats in 1906 de nederzetting Longyear City stichtte. Longyear opende een koolmijn op deze plaats. De woningen die gebouwd werden in Longyear City dienden als woonst voor de arbeiders in de steenkoolmijnen. In 1916 werd de koolmijn verkocht aan Noorwegen. Momenteel wonen er zo'n 2000 mensen in Longyearbyen en daarom wordt Longyearbyen beschouwd als de meest noordelijke stad met meer dan 1000 inwoners. Er is momenteel nog een koolmijn open, maar de meeste inkomsten komen uit het toerisme en wetenschappelijk onderzoek. Het bestuur van Svalbard wordt geregeld door de gouverneur in Longyearbyen en daarom wordt Longyearbyen ook wel de hoofdstad van Svalbard genoemd.

Barentzburg is de enige plaats op Svalbard die bewoond wordt door een Russische gemeenschap. Barentzburg is door de Nederlanders gesticht in 1912 en genoemd naar de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz (1550-1597) die Spitsbergen ontdekte. In 1932 werd Barentzburg aan de Soviet-Unie verkocht en werd omgedoopt in Barentsburg. Door de koude oorlog was Barentsburg tot in de jaren 90 verboden gebied. Er wordt niet veel meer aan mijnbouw gedaan in Barentsburg, deels omdat Noorwegen heeft bepaald dat het gebied errond natuurgebied is en de mijn activiteit niet kan worden uitgebreid. Dus heeft Barentsburg nieuwe inkomsten gezocht in het toerisme.

Ny-Alesund is een plaats waar wetenschappers uit verschillende landen wetenschappelijk onderzoek doen. Er is natuurlijk ook gezorgd dat bezoekers heel wat te zien hebben. Zo is er voor de postzegelverzamelaars een postkantoor, er zijn wat winkeltjes en zelfs een hotel, het noordelijkste hotel van de wereld. Maar mijn bezoek is natuurlijk gericht op de natuur en de omgeving. Omdat ik waarschijnlijk geen foto's kan posten tijdens de expeditie, verwijs ik voor foto's graag even naar de website van de Nederlandse wetenschappers ter plaatse in Ny-Alesund: Poolstation.nl

Link: http://www.poolstation.nl

3 dagen voor vertrek