Translate

donderdag 31 juli 2008

Svalbard Expeditie Vast in het IJs



En dan gebeurde het...

Op 79°59'NB-32°11' op donderdagnacht om 00.07, zaten we vast in het ijs. Dat was natuurlijk heel avontuurlijk voor ons (de expeditieleden), maar iets minder voor de kapitein en zijn bemanning. Ik was er live bij en het heeft mij dan ook veel plezier gedaan dat ik niet ben gaan slapen. Het leverde in elk geval mooi beeldmateriaal op. Er zat natuurlijk ook een gevaar aan. Als we zouden worden ingesloten door ijs dat de Shokalskiy niet meer aankan, dan... Tja... Lieve vrouw en kinderen, ik zit vast en ik kom voorlopig nog niet naar huis...
Maar de Shokalskiy bewees nog maar eens dat het een stevig schip is en om 00.12 ging het schip alweer verder. Om 00.17 had de kapitein het schip al uit het ijs gekregen. Well done. Spasiba.

Sent to you over a satellite phone using GMN XGate software.
Please be kind and keep your replies short