Translate

vrijdag 25 juli 2008

Svalbard Expeditie: Vertek

Het is zo ver. Vandaag vertrek ik naar Svalbard. Even nog eens wat uitleg over Svalbard voor wie deze blog niet regelmatig volgt:

De Svalbard eilandengroep is sinds 1920 onder Noors beheer. Het is een eilanden groep die dicht bij de Noordpool licht: tussen 74°-81°NB en 10°-35°OL. De hoofdstad van Svalbard is Longyearbyen. Het grootste eiland van Svalbard is Spitsbergen. Vandaar dat Svalbard ook wel eens in de volkstaal Spitsbergen wordt genoemd. Andere eilanden zijn Nordaustlandet, Edgeøya, Barentsøya, Kong Karls Land, Kvitøya, Hopen en Bjørnøya. Svalbard is tot 60 percent bedekt met gletsjers. De seizoenen op Svalbard zijn dezelfde als die bij ons. Als het hier zomer is, is het op Svalbard dus ook zomer. Svalbard ligt ongeveer 900km van de Noordpool. Meer nieuws over mijn Svalbard expeditie, de voorbereiding en weetjes en nieuws over Svalbard zelf kan je vinden op mijn Svalbard Blog:

Link: Spitsbergen-Arthur Blog

Vandaag is het dan eindelijk zo ver. Er is nogal wat voorbereiding aan voorafgegaan, maar alles is nu klaar voor vertrek. Ik heb natuurlijk wel een beetje ervaring opgedaan met mijn vorige expeditie naar Antarctica. Dat helpt natuurlijk. Svalbard is bewoond en heeft dus ook dorpen, havens, luchthavens, GSM communicatie, enz. Ik hoop dat ik vanop Svalbard berichten kan plaatsen (en liefst ook nog foto's) op deze blog om jullie op de hoogte te houden van het avontuur. Er komen dus geen berichten op mijn Arctica/Antarctica Blog. Ik weet nog niet of ik dagelijks berichten kan posten, maar dat zullen we dan wel zien. Indien mogelijk zal ik een bericht (SMS) naar het thuisfront sturen, waarbij het thuisfront die berichten dan op de blog post.
De vluchten voor vandaag zijn voorzien: Zaventem-Kopenhagen, Kopenhagen-Oslo, Oslo-Longyearbyen (Svalbard). Na een overnachting in Longyearbyen (Pension 102), vertrekken we de volgende dag op de Akademik Shokalskiy.
Op 7 augustus zouden we dan weer veilig thuis moeten zijn.

Click for Svalbard, Norway Forecast




Svalbard/Spitsbergen Webcams