Translate

maandag 18 februari 2008

Svalbard GSM

Communicatie is op een expeditie heel belangrijk. Het kan zelfs heel belangrijk zijn om de buitenwereld te kunnen bereiken in geval van een ongeluk of noodgeval. Op expedities in de poolgebieden gebruikt men daar een satelliet telefoon voor. Het is algemeen bekend dat er op Svalbard gewoon GSM verkeer mogelijk is. Maar je kon waarschijnlijk al raden dat dat niet overal op Svalbard kan. Om te weten hoe dat dan precies in het werk gaat en wat de mogelijkheden zijn, heb ik naar Telenor Noorwegen gebeld. Telenor is de grootste GSM operator in Noorwegen met een marktaandeel van 55%. Het is natuurlijk niet de bedoeling om hier eventjes reklame te maken voor Telenor, maar het is Telenor die GSM diensten verzorgt op Svalbard. De GSM dekking is verzorgd in Longyearbyen en Barentsburg, de grotere dorpen op Svalbard. Er is natuurlijk geen GSM verkeer mogelijk op de onbewoonde plaatsen in the middle of nowhere. Dat is natuurlijk logisch. Het is voor mij belangrijk dat ik mijn GSM toestel aan mijn notebook kan koppelen om zo berichten op deze blog te kunnen zetten. Dat is in elk geval veel goedkoper dan de dure sateliet verbinding te gebruiken. Dat is natuurlijk op een dergelijke expeditie wel voor handen, maar op eigen kracht staan is interessanter, avontuurlijker, goedkoper... Ideaal voor mij dus.
Tussen haakjes gezegd, je kan op Svalbard in Longyearbyen zelfs gewoon een oplaadbare GSM kaart kopen.

Link: Telenor