Translate

zaterdag 30 juni 2018

Svalbard: Natuurgebied Verandert In Stort

Svalbard is van een mooi natuurlijke wildernis aan het veranderen in een vuilnishoop.
Volgens Mats Forsberg valt plastic afval op Svalbard de laatste jaren meer en meer op. Het is te zien overal op de kusten. Het meeste van de afval komt volgens Forsberg van de vloot vissers die in de Barents Zee en in de Noord-Atlantische Oceaan.
De Association of Arctic Expedition Cruise Operators (AECO) erkent het probleem van de vervuiling van Svalbard en draagt bij tot het "clean up Svalbard" door aan alle bezoekers aan Svalbard te vragen mee te helpen om vuilnis op de kusten op te ruimen. De laatste 10 jaar zijn er op die manier tonnen afval opgeruimd.

Bron: The Barents Observer

Link: De Association of Arctic Expedition Cruise Operators (AECO): Clean Up Svalbard



vrijdag 22 juni 2018

Svalbard: Nieuwe Vergunningen Om Naar Olie Te Boren

Noorwegen heeft 9 vergunningen uitgevaardigd om naar olie te boren in de Barentszee tussen 73°NB en 74°NB. Daarmee zijn de olie maatschappijen in staat het dichtst bij de Svalbard beschermde zone ooit naar olie te zoeken.

Bron: The barents Observer

donderdag 24 mei 2018

Arctica: Drieteenmeeuwen

Deze foto's van drieteenmeeuwen (Rissa tridactyla) heb ik genomen bij Trygghamna, Svalbard, rond 78°14'NB-13°48'OL tijdens mijn Arctica expeditie (juli-augustus 2008).





dinsdag 22 mei 2018

Svalbard: Klimaatverandering Beschadigt Gebouwen

Abnormaal hoge gemiddelde temperaturen op Svalbard hebben bij verschillende gebouwen op Spitsbergen tot verwoesting geleid en de regering heeft haar eerste klimaatrekening ontvangen.
Het servicegebouw in Ny-Ålesund heeft ernstige scheuren en vloeren en muren zijn gebroken. De permafrost onder het gebouw is gesmolten en de fundering moet opnieuw worden aangelegd.
In het herziene budget van de Noorse regering hebben ze 148 miljoen kronen extra uitgetrokken voor woningbouw en infrastructuur in Svalbard. De regering stelt voor om 25 miljoen kronen te besteden aan het repareren van het servicegebouw.

Bron: Dagbladet

zaterdag 28 april 2018

Arctic Research Icebreaker Consortium (ARICE): ARICE CALL 2018: NOW OPEN

ARICE’s overall aim is to provide Europe with better capacities for marine-based research in the ice-covered Arctic Ocean with the existing polar fleet.

In this context, ARICE will provide researchers with transnational access to four European and two international research icebreakers:

  • PRV Polarstern, Germany
  • IB Oden, Sweden
  • RV Kronprins Haakon, Norway
  • RRS Sir David Attenborough, United Kingdom
  • CCGS Amundsen, Canada
  • RV Sikuliaq, United States of America


ARICE will open two calls for ship-time proposals, one opening in spring 2018, and a second one opening early in 2019:

  • ARICE CALL 2018 giving access to PRV Polarstern, CCGS Amundsen, and RV Sikuliaq, and
  • ARICE CALL 2019 giving access to IB Oden, RV Kronprins Haakon and RRS Sir David Attenborough.


ARICE CALL 2018: NOW OPEN!

We are now inviting you to submit ship-time proposals requesting access to PRV Polarstern, CCGS Amundsen and RV Sikuliaq in the Arctic Ocean to carry out ship-based research activities within any field of marine science (restrictions may apply, check guidelines for applicants and icebreaker’s description).

Deadline for proposal submission 5th of July 2018 3pm CEST.

Download the full call documentation at https://arice.eu/documents.

Proposals must be submitted using the proposal submission portal: https://secure.pt-dlr.de/ptoutline/app/arice2018.

Website: Arctic Research Icebreaker Consortium (ARICE)

More info: ARICE CALL 2018: NOW OPEN!

vrijdag 30 maart 2018

Svalbard: Eerste Landing Sukhoi Superjet 100

Voor het eerst is een Sukhoi Superjet 100 geland op de luchthaven van Longyearbyen, Svalbard. Volgens Sukhoi kan het navigatie systeem beïnvloed worden bij hoge Arctische vluchten en het vliegtuig heeft gevlogen tegen de limiet van wat mogelijk is.

De Sukhoi Superjet 100 heeft twee motoren, een capaciteit van 108 passagiers en kan een afstand afleggen van 4578 kilometer.

Bron: The Independent Barents Observer