Translate

dinsdag 5 augustus 2008

Svalbard Expeditie Longyearbyen, Tromso



Voormiddag
Locatie: Longyearbyen
WGS84: 78°13'NB-15°36'OL
Het weer: Zonnig, helder
Temp: 9°C,1014,8Hp

Vanmorgen zijn we van boord gegaan en hebben we afscheid genomen van de Akademik Shokalskiy. Voor mij was dit mijn tweede reis naar de poolgebieden met de Shokalskiy en ik kan "mijn trouwe vriend" alleen maar het allerbeste toewensen. Ook Brandon Harvey, die ook voor de tweede keer mijn expeditieleider was, wens ik nog vele mooie reizen toe in de poolgebieden. Brandon en ik hebben van elkaar afscheid genomen met een "hug". Wie weet, zien we elkaar nog wel eens terug...
De expeditiegroep ging jammer genoeg uit elkaar. Sommigen bleven nog in Longyearbyen, maar de meesten hadden na de middag al een vlucht naar Tromso, op het Noorse vaste land.

Namiddag
Locatie: Tromso
WGS84: 69°39'NB-18°57'OL
Het weer: Zonnig, helder
Temp: 16°C,1011,3Hp

Sommigen van ons slapen vannacht in het zelfde hotel, maar de meesten reisden door... Ik vertrek morgen weer naar huis, samen met een paar anderen. Alweer een paar anderen blijven nog een paar dagen in Tromso. Officieel verlaat ik dus morgen het noordpoolgebied. Tromso is de vijfde grootste stad van Noorwegen, met 65000 inwoners. Om zo noordelijk te liggen (69°39'NB), doet dat inderdaad wel een beetje vreemd aan. Tijdens het schooljaar komen daar nog eens 7000 studenten bij die hier aan de universiteit studeren. Met een matige -5 tot -10 graden in de winter valt dat ook nog eens mee. En als je ziet wat voor prachtige omgeving dit is... Vandaag is het vijf augustus. Na een langere tijd met 24 uur licht, zal dit terug mijn eerste nacht worden. Hoewel die nacht hier in Tromso duurt van 22.54 tot 02.45. Die 24 uur licht geeft ook de kans om heel veel te zien in een hele korte tijd. Het hoge noorden is een plaats waar ik zeker nog wel eens wil terugkomen. Wij hadden zonet tijdens het eten een gesprekje waarin de vraag werd gesteld wat het mooiste moment was tijdens deze expeditie... Het mooiste moment tijdens deze expeditie? Gewoon alles. Als ik kon, zou ik overmorgen terug vertrekken...

Hier sluit ik mijn noordpool avontuur af. Morgen zou ik in leven en welzijn, waarschijnlijk volledig uitgeput, weer thuis moeten zijn. Ik heb hier in Tromso de tijd genomen om foto's toe te voegen en de berichten een beetje orderlijker uitzicht te geven. Wanneer ik terug thuis ben, ga ik mijn 2400 foto's en wie weet hoeveel filmmateriaal uitzoeken en in een website gieten. Meer daarover lees je op deze blog en op mijn Antarctica/Arctica blog.